Jak rozpoznać nieuczciwą reklamę?

Firmy reklamując swoje produkty chcą także ukazać swój pozytywny wizerunek, coraz częściej przestawiają się jako firmy przyjazne dla środowiska.

Informują iż od każdego zakupionego produktu przeznaczą część dochodów na jakiś szczytny cel, jednak z drugiej strony walczą ostro o klienta. Jednak ta walka nie zawsze jest do końca etyczna, często obraz produktu w reklamie jest wyidealizowany, zdjęcia produktów nie oddają ich rzeczywistego wyglądu. Przykładowo firmy reklamujące różnego rodzaju produkty żywnościowe nie pokazują jak rzeczywiście wyglądają przygotowane z nich dania. Wynik jest dziełem profesjonalnego fotografa, a żywność często tak naprawdę jest wykonana z plastiku, aby dobrze się prezentowała. Większość firm nie stosuje nieetycznych metod marketingowych, jednak wiele z nich używa także niedomówień, które mogą być traktowane jako mało etyczne. Przykładowo prezentowanie fast foodów, jak o zdrowego stylu życia jest oczywiście dość dyskusyjne, dodatkowo produkty prezentowane w reklamach nie odpowiadają temu co zostaje nam podane w restauracji. Reklamy chcą tworzyć także pewnego rodzaju sztuczne zapotrzebowanie na popyt, mogą być na to wyjątkowo podatne dzieci. Może być to przykładowo prezentowanie serii zabawek, gdzie reklama zachęca do zebrania wszystkich zabawek. Presja posiadania jest dodatkowo potęgowana przez rówieśników.

Firmy wiedzą iż najmłodsi konsumenci będą wywoływać presję u rodziców, którzy w kocu zakupią zabawkę. Wiele zasada etycznej reklamy można znaleźć na stronie http://www.phama.co/kodeks-etyki-reklamy-i-nieuczciwa-konkurencja/. Reklamy prezentują nowe modele, jako lepsze, szybsze, ciekawsze, wywołuje to w odbiorcach poczucie iż posiadany przez nich produkt jest już przestarzały i należy zakupić nowy. Firmy reklamujące swoje produkty nie mogą wykorzystywać niewiedzy odbiorców na temat produktu, aby ukrywać jego wady. Z pewnością nie można ukrywać iż produkty mogą być w pewnych warunkach niebezpieczne, powinny posiadać odpowiednie oznaczenia i ostrzeżenia. Reklama nie powinna także ignorować kwestii dbania o środowisko.